torsdag 12 november 2009

Fyraåringar på internet

Internet blir allt vanligare. Idag börjar barnen söka sig ut på nätet redan när de är fyra år.

Men även vi något äldre blir mer och mer beroende av Internet. För fem år sedan använde 25 procent av de vuxna internet varje dag, idag är den siffran över 60 procent. (Enligt en rapport från World Internet Institute)

Hur gammal var du första gången du var ute på nätet? Hur många dagar i rad klarar du dig utan datorkontakt med andra?

(Själv var jag över 30 innan jag hittade vägen till www. Eller om det var www som hittade till mig. Visst är det konstigt att jag överlevde!)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det är rätt sjukt att redan när man är 4 år ska söka sig till datorn, men kan ju nästan undra hur mycket dom förstår av internet.
Jag tror jag var 8 eller 9 när jag började sitta vid datorn, spela spel på datorn och massa annat.

Nathalie sa...

Det är rätt sjukt att redan när man är 4 år ska söka sig till datorn, men kan ju nästan undra hur mycket dom förstår av internet.
Jag tror jag var 8 eller 9 när jag började sitta vid datorn, spela spel på datorn och massa annat.

malin sa...

Jag börja nog med att spela spel på datan ganska tidigit, vid 4 eller 5 år ungefär, men då var det ju sånna skiv spel eller vad man säger, förstaklass o sånt.

Angelica sa...

Det är bara skumt. Räcker det inte med att småbarn förstör sina ögon genom att titta på tv i så låg ålder? Att föräldrarna accepterar det också, det är ännu skummare. Jag började spela datorspelet SimPark när jag var ca 8-9 år. Internet började jag använda mig av när jag var ca 10-11. Och nu börjar barn redan vid 4 års åldern att sitta vid datorn också. Jag undrar hur bra de kommer att se om 50 år.

Tuva Sperringer sa...

Eftersom jag är uppväxt på landet med dåliga kommunikationer hade jag inte som liten någon större fascination av datorer eller mobiltelefoner. När jag var 12 år blev jag medlem på min första sajt, och det var för att min jämngamla bästis tyckte att jag skulle kolla in hennes sida. Stallet.se hette den. Det var bara på lunchrasterna i sexan som jag satt vid stallet.se (även om man inte ens fick vara inne på rasterna). Jag hade så många andra intressen utomhus som gjorde att jag inte fastnade på internet förrän man började använda det i skolarbeten, vilket för mig var i åttan.
Nu använder jag internet när jag har tillgång till det. Jag känner ingen press att jag måste uppdatera mig. Är jag bortrest eller liknande så är jag. Jag är en sådan livs- och naturnjutare så för mig spelar det faktiskt ingen roll. Har tidigare varit iväg en månad till Norge där vi inte hade internet, och jag kände inget sug efter det..

Erika Boberg sa...

Min lillebror är en fyraåring som är ute på internet hela tiden. Han kollar på youtube-klipp och spelar spel. Han har lärt sig klicka in och ut själv och behöver ingen hjälp för att komma in på de sidor han vill. Jag själv var nog elva, tolv år när jag började använda internet. Då var det för att chatta med kompisar på lunarstorm. Idag känner jag mig ganska beroende av datorn, den är på från och med att jag kommer hem tills jag går och lägger mig. Jag använder den inte hela tiden, den kan vara på för att endast lyssna på lite musik. Om jag reser bort kan jag faktiskt känna att jag saknar uppdateringen som internet ger en och då brukar jag besöka något internetcafé. Det är ganska sjukt egentligen, men jag antar att det är "2000-talet". Man kan hitta precis allt på internet och jag är uppväxt med att använda datorn mycket. Det är ingenting jg skulle vilja ändra på nu, men visst kan jag hålla med om att det kan vara skadligt.

Malin Andersson sa...

Jag kommer inte ihåg exakt när jag började vara ute på Internet, kanske var upp mot 10 år eller något liknande. Som tonåring kunde jag inte låta bli att sitta vid datorn, det kunde inte gå mer än några timmar innan jag kände beroendet av datorn. Nu när man blivit äldre sitter jag inte alls lika mycket, känner inte att jag har den tiden. När jag väl sitter vid datorn så pluggar jag mest. Jag känner inte att jag måste sitta vid datorn, men något jag inte skulle klara mig utan är mobiltelefonen.

Men att barn redan i 4 års ålder använder sig av Internet är jag inte speciellt förvånad över, det finns så mycket man kan göra på Internet som till exempel spela och kolla på film. Visst är det skadligt för barn att sitta och spela hela tiden, men jag tror minst att det är lika farligt för oss som är äldre också.

Mariam sa...

vid 12 eller 13 fick jag först använda internet, men är det bra att barn använder internett så ung.
det tror jag är let fel, barn kan lätt luras.

victor sa...

nej det är inte konstigt att du överlevde. det är som så att du inte insåg innan du testade på internet som du visste hur bra det var. och om du inte insåg det så led du inte av det