lördag 4 september 2010

Klickjournalistik

När du bläddrar i Aftonbladet så är det ingen som vet vad du läser. Men om du klickar på Aftonbladets websida så blir det omedelbart registrerat. Varje klick räknas, och varje klick intresserar ägarna till tidningarna.

Så vad klickar folk på? Brott, våld och död. Lustiga små historier. Sex och kändisar. Roliga bilder.

Och det är väl inte så konstigt. Visst är vi många som klickar runt på sådant som är lite småroligt eller kittlande. Det oroande är om våra klick påverkar vilken journalistik tidningarna satsar på. Att vi bara får lätta och utslätade nyheter. Att viktiga nyheter som inte lockar till så många klick därför försvinner.

Många är rädda för att det är på väg att bli så. Vi klickar på brott, och då får vi fler artiklar om brott. Vi klickar på sex, och vips börjar alla journalister skriva om sex. Då blir alla tidningar nöjestidningar.

På nyhetssajten "Nyheter 24" fick journalisterna under en tid betalt efter antal klick på sina artiklar. Det uppmuntrar knappast seriös journalistik.

Vad klickade du på senast du var inne på Aftonbladet?

Inga kommentarer: