måndag 18 oktober 2010

Ska media rapportera om självmord?

Förra veckan tog en ung man sitt liv i direktsändning på nätet.

I "Pressen etiska regler" står att man ska vara försiktig med att skriva om självmord i tidningarna. Ofta skriver de inte alls. Men i det här fallet har tidningarna gjort helt olika.

Expressen har skrivit om Marcus, visat stora bilder och pratat med hans familj.
Aftonbladet har skrivit anonymt om "21-åringen" och intervjuat psykologer.
Svenska Dagbladet har inte skrivit alls.

Vad är rätt och vad är fel? Lyssna på radioinslaget i Medierna och hör hur de olika tidningarna resonerar.

7 kommentarer:

Nathalie sa...

Jag tycker att om anhöriga säger att dom vill att det ska synas ska det göra det.
Det är rätt att dom lägger ut det för att då vet folk att han verkligen fanns och att han betyder något för världen och inte bara är "den där mannen"

Hulda sa...

Håller med Nathalie :D

oskar sa...

klar man ska få skriva om sånt, så att man kan bli informerad om vad som händer i Sverige eller i världen

Jennifer sa...

Jag tycker att tidningarna självklart ska få skriva ut namn, ålder och bild om det nu är så att de anhöriga vill det. Om jag själv hade varit i den här situationen hade jag inte velat att dom skrev om exakt allt, t.ex. vad han/hon hade hetat osv.

Hanna sa...

Jag tycker att media ska rapportera om självmord men att dom ska ta det försiktigt med hur dom uttrycker sig och lägger fram det, i risk för att andra självmordsbenägna ska ta efter eller inspireras.

Jag tycker även att de anhöriga ska få chansen att berätta hur dom känner och sin 'del' i allting och att dom även ska få bestämma vad som ska skrivas och läggas fram.

Jag tycker inte heller man ska 'tysta' ner det när det handlar om en så pass viktig sak och när det är ett så stort problem.
Man ska försöka få fram en text som hjälper andra där ute som mår dåligt istället.

Lisa sa...

Ja, jag tycker det. För ändå man inte känner den personen kanske är det bra att man vet att den personen har funnits.

madde sa...

såklart ska man få skriva om sjävmord. jag tycker ochså man ska vara försiktigt och tänka¨på vad man skriver för det är människors känslor man har med och göra.