lördag 30 augusti 2008

Är du snygg nog?

Händer det att du är missnöjd med hur du ser ut på foto?
Nu finns lösningen. Ett Sörmländsk skolfotoföretag erbjuder sig att fixa till dig. Är du inte nöjd med hur du tar dig ut på skolfotot så kan du få en retucherad bild. Finnar försvinner, tänderna blänker, påsarna under ögonen trollas bort. (Finns att läsa om i Eskilstuna-Kuriren 080829.)

Är det bra?
Eller ökar det bara vår utseendefixering? Är det ytterligare ett sätt att tala om för oss att vi inte duger som vi är?
Vad tycker du?

2 kommentarer:

Jossan sa...

Utseende hit och utseende dit. Det är klart att man blir glad om man blir "perfekt" på en bild. Men vad innebär att man blir perfekt?
Är man inte bra som man är?
Måste man se ut som de största modellerna, ha de snyggaste kläderna, eller perfekt hår osv..?

Varför inte vara nöjd med den man är?

Jag tycker att det är fel att de kan redigera skolfotona innan man får dem hemskickade.. Men hallå, då ser man inte ut som sig själv ju.. Det är klart att man kan redigera en bild själv, på egen hand. Det har jag gjort många gånger för att det är roligt.

Men när till de till och med gör om skolfotona så tycker jag det har gått för långt..
Det är fel enligt mig, skolfotona är skolfoton liksom, de ska inte redigeras hit och dit för att dom ska bli så "fina som möjligt".

Jag tycker att man ska vara nöjd med den man är, och inte göra så mycket ståhej över lite bilder.

Be natural instead :)

Emma Lehtola SP2sp sa...

Jag läste en intressant sak om retuschering för ett tag sedan. Alla modeller är retuscherade och idealet är därmed falskt. Detta anses vara ett stort problem då det sätter enorm press på unga tjejer. Men säg att man skulle förbjuda retuschering? Då kan man plötsligt inte säga "hon ser inte ut sådär på riktigt." Skulle det öka eller minska pressen? Läste också om en modell (kommer tyvärr inte ihåg namnet), som oretuscherad hamnade på ett tidningsomslag, detta möttes av vilda protester, hon var nämligen för perfekt. Intressant tycker jag.