fredag 7 november 2008

Gräsrotsaktivitet

Vaför vann Barack Obama det amerikanska presidentvalet?
Löften om förändringar, om ett stopp på kriget i Irak och en stark karisma är självklart några viktiga orsaker.
Men väl så viktigt är också Obamas sätt att driva sin kampanj på. En kampanj som verkligen engagerade människor på gräsrotsnivå.

En fjärdedel av de amerikanska väljarna, 26 procent, hade blivit personligt kontaktade av en av Obamas kampanjarbetare. Internet, bloggar, mobiltelefoner och en egen väl uppbyggd hemsida var viktiga inslag i kampanjen. Det var enkelt att bli kampanjarbetare, att själv bidra i valarbetet. På hemsidan fanns instruktioner om var man kunde besöka ett möte, sätta upp några affischer eller bidra med fem dollar.

I stor utsträckning gick Obama förbi de traditionella medierna och förlitade sig till kraften hos de många sympatisörerna.

Något nytt att lära för Sverige? Eller gammal hederligt folkrörelsearbete?

1 kommentar:

Unknown sa...

Och vilket tal han höll sedan på kvällen när han blivit vald. Vilken retorisk förmåga.
(Jättetrevlig blog!)
/Ylva (publicistiskt arbetssätt)