onsdag 12 november 2008

Syns man så finns man

"Det verkar inte finnas en enda invandrare i det här landet", säger en av eleverna upprört efter att vi tillsammans gått igenom ett antal veckotidningar.
Och visst ser det ut så i flertalet av de tidskrifter vi tittat på. Sida upp och sida ner av män och kvinnor i olika åldrar, men ingen som såg ut att själv varit född, eller ha föräldrar födda, i något annat land.
Undantaget var de rena kändistidningarna, fast då handlade det oftast om personer som själva bor och lever på andra ställen i världen.

I somras gav modetidningen Vogue (italienska upplagan) ut ett specialnummer med enbart mörka modeller. En del tyckte det var bra gjort, eftersom Vogue äntligen synliggjorde att världen inte bara består av ljushyade personer. Andra kritiserade dem för att göra ett jippo av det hela.

Är det någon som har koll på deras senare nummer? Har Vogue bättre mix idag? Eller har de återgått till att nästa bara visa upp vita kvinnor?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har ingen aning om vad Vogue har för upplägg i sin tidning (eller tidsskrift!) idag, jag läser nämligen inte den. Men jag tycker att personer med annan än svensk bakgrund ska våga visa att de finns. Fördomar och anklagelser följer invandrare, t ex, och saken blir ju inte bättre att man kollar på insider och ser att de efterlyser en man som bryter på svenska som är mörkhyad. Ryktet blir ju inte bättre. Därför måste vi visa att det inte bara finns blondiner i Skandinavien, utan att det finns många invandrare också, bara det att de inte syns.

Rumpnissen sa...

Jag har inte så stor koll på modetidningar eller program om sådant. Men det lilla jag har sett av allt de här, tycker jag ändå är ganska bra. det har blivit mer och mer variation mellan mörkhyade och ljushyade som modeller. Dock tycker jag fortfarande att det känns så onaturligt och överdrivet med tjejer som står i en helt obegriplig vinkel och ser ut att kunna gå av när som helst för de är så smala. Men det är väl inget som kommer förändras i första taget.

//Lotta smmp1