söndag 8 februari 2009

Slösarkonsumism

I söndagens luncheko (090208) hörde jag en krönika om vår tids överflödskonsumtion.

Krönikören hade läst en ny bok (Consuming Life av Zygmunt Bauman), som handlar om hur vi sätter konsumtionen alltmer i högsätet. Vi dyrkar snabbheten, nuet och det privata välbefinnandet, och bryr oss inte längre om empati, solidaritet, kontinuitet och sann erfarenhet.

Och Bauman undrar: Är vår tids slösarkonsumism roten till psykisk ohälsa hos alltfler människor? Är vår tillväxtkultur ett hot mot hela jordens överlevnad?

Något vi kan fundera över när vi studerar reklam och marknadsföring. För om bra reklam är reklam som säljer, är den då bra för mänsklighetens och jordens överlevnad?

1 kommentar:

Marie Andersson sa...

Apropå konsumtion så bad du om en lista på filmer man "borde ha sett".
5 filmer var svårt, men här kommer min lista på 13 (nästan) filmer.

1. Nosferatu (Murnau, 1921) eller Frankenstein (1931)

2 The Tramp (Chaplin, 20-talet)

3 Körkarlen (Sjöström, 20-talet)

4 Citizen Kane (40-talet)

5 Diktatorn (Chaplin, 40/50-tal)

6 Singing in the Rain (40/50-tal)

7 Smultronstället (Bergman, 50/60-tal)

8 Gudfadern-trilogin (Coppola, 70-tal)

9 Närkontakt av 3:e graden (Spielberg, 70/80-tal)

10 Matrix (Wachowski, 90-tal)

11 Donnie Darko (Kelly, 00-tal)

12 Lost in translation (Sofia Coppola, 00-tal)

13 Spirited Away (Miyazaki, 00-tal)

Det är iallafall min lista.
/Marie