torsdag 10 september 2009

Media och Sturebymordet

Smaklös Offentlighet. Så skriver Ulrika By om medias rapportering kring Sturebymordet. Hon funderar över vad som är rätt och rimligt när man skriver om mord av barn, på barn. Och hon avslutar sin krönika:

"Offentlighetsprincipen är en grundbult i vår rättsstat. Nyfikenhet en mänsklig drivkraft. Och allmänintresset kanske finns där i form av orsakerna – hur kunde det hända, hur ser dagens ungdomskultur ut? Men om det hade varit mina barn, om det hade varit mina barn..."

Läs hela krönikan, fundera och kommentera.
http://www.dn.se/sthlm/smaklos-offentlighet-1.926198

3 kommentarer:

Martin "da man" Larsson sa...

Hej Lillemor, du som vet allt. Varför är det ingen som öppet kritiserar hycklaren och riksaset Anton Abele i Sverige? http://www.antonabele.se/

Jag menar, han är alldeles för ung och oerfaren för att sitta i riksdagen, han säger emot sig själv och använder fina ord som inte betyder något.

Är det för o-PK att kritisera honom? Jag menar, med all medial uppmärksamhet han får borde någon offentlig person i alla fall ha gått ut och kritiserat honom.

Någon idé vad det kan bero på?

Lillemor Johansson sa...

Hej Martin!
Kul att du är inne och läser på bloggen. Jag läser alltid dina krönikor också, och visar upp dem som bra exempel för alla på media.

Anton Abele, ja du. Det är nog helt enkelt så att det är väldigt väldigt svårt för alla lite äldre att kritisera en ung ämnniska som engagerar sig aktivt mot våld. För alla är ju för ungdomar och mot våld.

Jag tror att han kommer möta en hel del kritik ju närmare valrörelsen kommer, men då fr a av andra unga.

Kanske får vi läsa något i en krönika i Folket?

karolinajonsson sa...

Usch, Sturebymordet är så fruktansvärt hemskt. Jag blir illamående bara jag tänker på det.. Hur kan de två ungdomarna tänka så långt till att vilja mörda Therese Johansson Rojo? Det är bara så sanslöst, jag förstår verkligen inte. Det finns också en blogg som är skriven av Therese närmaste vänner, man blir tårögd av att läsa deras vackra ord om saknaden och vilken underbar människa Therese var. Den är värd att läsas.

http://minneavtherese.blogg.se/