onsdag 23 september 2009

Köpta TV-program

Den 12 oktober börjar säsongen för Förkväll i TV4. Men den här gången är programmet helt betalt av olika företag.

Låter det bra? Det är väl hyggligt att företagen satsar pengar på TV-program?

Kanske det. Men det finns en hake. Företagen betalar bara om de får ha sina egna, utvalda experter med i programmet. Det är alltså inte längre journalisterna som väljer vilka experter som ska tillfrågas i olika frågor, utan olika företag.

Var tar då den oberoende och granskande journalistiken vägen?

TV4 försvarar sig med att Förkväll är ett underhållningsprogram. Men hur ska vi veta? När är experterna i TV-rutan där för att de är duktiga på ett visst ämne? Och när är de där för att deras företag köpt plats år dem?

TV4 är en kommersiell, vinstdrivande kanal. Men när de tjänar pengar på TV-reklam, då vet vi med säkerhet att det är just reklam. Det kan vi värdera och ifrågasätta. Svårare blir det när vi inte vågar lita på innehållet i deras program.

Inga kommentarer: