Det är fult att ljuga. Inte ens i reklamen är det OK att ljuga. Därför är det förbjudet att i reklam påstå att en bil är miljövänlig.
Allt bilkörande är dåligt för miljön. Det kan vara olika skadligt, men det kan aldrig vara positivt.
Konsumentverket hotar nu flera bilföretag med vite (ett slags böter) om de inte slutar att kalla sina bilar miljövänliga. Det berättar Dagens Nyheter i en artikel 091107.
Har du själv några exempel på reklam som inte överensstämmer med sanningen?
5 kommentarer:
Jag vet att i hamburgerrestaurangen Max reklam så säger de att de har "Sveriges godaste hamburgare". Men så vitt jag vet har de inte gjort någon undersökning eller någonting för att bevisa att det är sant. Visst försöker de göra bra reklam så att folk ska äta deras hamburgare, men får man verkligen påstå nåt sådant felaktigt bara sådär?
vrkligen finns det mycke sånna reklam som säger olika saker som inte alls är sant, olika reklam om schampo, tvål, kräm och allt möjligt som gör ditt hår eller hud mjuk och fint.
vrkligen finns det mycke sånna reklam som säger olika saker som inte alls är sant, olika reklam om schampo, tvål, kräm och allt möjligt som gör ditt hår eller hud mjuk och fint.
Är inte alla reklamer en överdrift i sig egentligen? Att sälja en produkt är inte lätt då marknaden är bred och innefattar mycket konkurrens. Jag tror att man måste ljuga lite om det man vill sälja, för att framhäva den och få den säljbar helt enkelt. Det är inte rätt, men det är nödvändigt för att folk ska lockas till just den produkten eller det förslaget.
Alla reklam överdriver, allt från smink till mat. Enligt de flesta smink tillverkare säger att deras smink är bäst t.ex. Max factors nya mascara fördubblar ögonfransarnas storlek, knappast det tror jag inte ett dugg på.
Eller Gliss som säger att man ska testa deras schampo innan man går och klipper sig, att håret ska bli som nytt när man använder sig av deras schampo. Allt är bara en lögn, håret kanske blir lite mjukare men inte blir det så bra att man slipper gå och klippa sig.
Att försöka sälja en produkt är nog väldigt svårt, och konkurrensen är hård och det gör att företagen måste överdriva för att få något sålt.
Jag tycker att det är fel att överdriva för att sälja en produkt men det behövs nog för att företagen ska få något sålt.
Skicka en kommentar