torsdag 16 december 2010

Lågt förtroende för journalister

Bara fyra procent av svenskarna litar på journalister. I alla fall om man får tro "Reagera Marknadsanalys" som nyligen gjort en undersökning.

Men journalister kan trösta sig med att de inte står lägst i kurs. För bilhandlarna ligger ännu sämre till, bara en procent av befolkningen har stort förtroende för dem.

Å andra sidan är det allvarligare att journalister betraktas som opålitliga. Representanterna för den Tredje statsmakten ska ju ge oss information om vad som händer i samhället och granska våra makthavare.

Vilka journalister, eller vilka tidningar/tv-program, litar du på?

torsdag 2 december 2010

Skönhetsindustrin får inte ljuga

Nu får skönhetsindustrin inte ljuga längre. De får inte påstå att deras ansiktskrämer minskar eller tar bort rynkor om de inte också kan bevisa att det är sant.

Det har Marknadsdomstolen i Sverige slagit fast i en dom mot företaget L' Oreal.

Det ställs höga krav på marknadsföring när man använder sig av medicinsk argumentation och har reklamen varit vilseledande.

Granskande journalistik - wikileaks avslöjar diplomatiska hemligheter

Det har skrivits mycket om Wikileaks de senaste veckorna. Wikileaks har kommit över och publicerat en rad hemliga dokument, bland annat brev som diplomater världen över skickat till varandra.

Idag (101202) skriver t ex Dagens Nyheter att dokumenten visar att USA ser Sverige som en allierad i världen, "en pragmatisk och stark partner".

Officiellt sett är Sverige alliansfritt, men i hemlighet (om wikileaks dokument stämmer) samarbetar vi alltså med USA.

Också detta är ett exempel på granskande journalistik. Men till skillnad från fallet med ambulansföretaget avslöjar media här hemliga uppgifter.

Många av världens ledare rasar och säger att avslöjandena äventyrar säkerheten i världen. De anser att världens ledare måste kunna prata med varandra utan att det som sägs kommer ut till allmänheten.

Andra hyllar wikileaks och säger att det är viktigt att vi får veta vad som verkligen händer när världens ledare gör sina överväganden och fattar sina beslut. Att vi får veta vem som är vän med vem.

Så är wikileaks skurkar eller hjältar? Åsikterna går isär.

Granskande journalistik - ambulansföretag mörkar misstag

I går sände Uppdrag granskning (Svt) ett program om Sveriges största ambulansföretag, Falck. I programmet berättade de anställda att de flera gånger slagit larm om allvarliga misstag och brister i ambulansernas utrustning. Men företaget har mörkat anmälningarna, och inte skickat dem vidare till Socialstyrelsen.

Flera gånger har patienternas säkerhet hotats när utrustningen inte fungerat. Till exempel fungerade inte utrustningen när en 14-årig pojke drunknade. Kanske hade han överlevt om utrustningen varit komplett.

Det här är ett exempel granskande journalistik i media, där syftet är att undersöka om företag, myndigheter och politiker sköter det de ska. Genom att undersöka och skriva om brister finns det möjlighet att rätta till felaktigheter och komma åt fusk eller till och med korruption. En viktig del i vår demokrati.

måndag 29 november 2010

Dåliga mattekunskaper ger dålig journalistik

I veckan kunde TV och tidningar berätta att barntandläkarna inte agerar när de misstänker att barn far illa.

I en undersökning som Barnombudsmannen hade gjort visade det sig att nio av tio barntandläkare någon gång misstänkt att de barn som kom till tandläkaren for illa i hemmet. Men bara två av tio tandläkare brydde sig om att göra en anmälan till socialen.

Vad nyhetsmedierna inte berättade var att det var en fullständigt ovetenskaplig undersökning. Åtta av tio tandläkare hade inte svarat på frågorna. Alla som jobbar med undersökningar och statistik är överens om att när bortfallet är så stort så är också undersökningen ingen helt värdelös.

Varför skriver då media om en undersökning som kan vara helt fel? En förklaring är att journalister gillar siffror, men är dåliga på matte. Siffror ger ett trovärdigt intryck och det går fort och lätt att skriva en nyhetsartikel utifrån dem. Däremot är journalisterna inte så duktiga på att själva granska och kontrollera siffrorna.

Det ger stor makt till alla som vill påverka människor genom media. Det är bara att göra en aldrig så ovetenskaplig undersökning...

Så alla blivande journalister, sätt igång och plugga på matten!

fredag 26 november 2010

Rosa flickor och tuffa pojkar

Klädföretaget Linus och Lotta tycker att pojkar ska köpa T-shirts med Michael Jackson och flickor ska köpa rosa linnen. Det är i alla fall den reklam de går ut med.

Reklamombudsmannen däremot tycker att barnen ska få välja själva. De har därför fällt företaget för könsdiskrimerande reklam.

Spelar det någon roll hur reklamen ser ut? Ja, säkert. Jag minns själv när min då sexårige son ville köpa en rosa tröja, med fick höra av andra att "den kan du inte ha, det är bara tjejer som har rosa". Så visst påverkas vi.

Tryckfriheten hotad

Sverige var, år 1766, först i världen med att slå fast tryckfriheten i en grundlag. Men idag vill en statlig utredning försämra tryckfriheten.

Orsaken är att vår tryckfrihet ska anpassas till de regler som gäller i EU, och EU:s tryckfrihet är inte lika stark som den svenska.

Många tidningar och journalister protesterar mot förslaget på förändring. På DN debatt, den 25 november, skriver flera publicister att "Det är dags att ta strid för den svenska yttrandefriheten".

lördag 20 november 2010

Roliga gubbar eller fakta i läkemedelsreklamen

Sveriges annonsörer är på krigsstigen. De protesterar mot att en del politiker har föreslagit skärpta regler för viss reklam. Det berättar Tidningen Resumé (20 november).

Jag söker på nätet och hittar ett av förslagen. Det handlar om strängare krav på reklam för olika läkemedel.

Riksdagsmannen Fredrik Olovsson tycker det är dumt att reklamen bara innehåller sånger och roliga gubbar. Han vill att konsumenterna också ska få veta om medicinen innehåller några biverkningar.

En ganska vettigt krav kan man tycka.

Men det tycker alltså inte annonsbranschen.

tisdag 26 oktober 2010

Teknikproblem

Och så en liten film om hur knepig den nya tekniken kan vara. Fick tipset av min jobbarkompis som har förstått hur frusterad jag kan vara. Kan bara inte undanhålla er den. Titta här!

På nätet eller IRL?

Så gott som alla ungdomar (12-16 år) använder internet på sin fritid. Vanligast är att titta på filmklipp (75 procent), chatta (70 procent)och umgås på sociala sajter (68 procent). Det berättar Medierådet som idag presenterar en undersökning bland 2000 unga.

Frågan är, håller de sociala sajterna på att ersätta kompisar i verkliga livet? Statistiken pekar på att det går åt det hållet.

Vad tror ni, kan möten över nätet ersätta mötet mellan människor IRL?

måndag 18 oktober 2010

Ska media rapportera om självmord?

Förra veckan tog en ung man sitt liv i direktsändning på nätet.

I "Pressen etiska regler" står att man ska vara försiktig med att skriva om självmord i tidningarna. Ofta skriver de inte alls. Men i det här fallet har tidningarna gjort helt olika.

Expressen har skrivit om Marcus, visat stora bilder och pratat med hans familj.
Aftonbladet har skrivit anonymt om "21-åringen" och intervjuat psykologer.
Svenska Dagbladet har inte skrivit alls.

Vad är rätt och vad är fel? Lyssna på radioinslaget i Medierna och hör hur de olika tidningarna resonerar.

söndag 10 oktober 2010

Rösta på reklam

Vad är en bra reklamfilm? För sändaren är det förstås en film som får folk att handla just deras varor.

Men vad tycker tittarna?

Nu kan du vara med och rörsta fram vilken reklamfilm du gillar bäst. (Men tänk på att själva röstproceduren i sig är ett reklamtrix, som ska få dig positivt inställd till filmerna.)

fredag 8 oktober 2010

Historia som reklam

Många företag har kommit på att det går att göra reklam på sin egen historia. Genom att berätta om företagets historia ger man en bild av att vara trygga och pålitliga.

Ett exempel är Arla, som på sin hemsida berättar om Arla-kons förfader uroxen och historier ur den nordiska mytologin.

Så nu är det inte mossigt längre att hänvisa till stenåldern. Över 70 000 besökare till hemsidan drog den gamla kossan på bara några veckor.

fredag 1 oktober 2010

Grova sexskämt i TV

Hur grova sexskämt ska förekomma i TV? Det undrar Therese Norén i en krönika i Eskilstuna-Kuriren (101001).

Hon gillar inte att hennes barn får höra uttryck som "Man skulle stoppa upp ett finger i anus på alla jazzälskare" eller "Oj, det skvätter åt alla håll som den värsta sprutorgasm". I krönikan skriver hon:

"Grova sexuella uttryck flyger in i våra vardagsrum och detta blir vardagsmat för våra barn att lyssna på. Eftersom alla skrattar åt skämten i till exempel Parlamentet (vem vill inte få polarna att skratta?) kan snart samma skämt komma ur mitt eller ditt barns mun på skolgården."

Vad säger du? Roligt? Harmlöst? Osmakligt? Skadligt?

Snygg cancerpatient sökes!

Om du är dödssjuk och snygg kan du få vara med i en TV-dokumentär. För nu söker Meter Television efter patienter som drabbats av en obotlig sjukdom. Och det ska gärna vara någon med en framgångsrik karriär eller en vacker kvinna som varit fotomodell. Det berättar tidningen Journalisten nr 11 2010.

TV-produktionsbolaget Meter har kontaktat läkare för att få hjälp att hitta personer till dokumentären. Men det är inte alla läkare som gillar idén.

-Jag blev alldeles matt, säger överläkare Ulf Torstensson till tidningen Journalisten. Allra först trodde jag att någon skämtade, men sedan insåg jag att det var allvar.

-Är detta vad journalistik handlar om? Att passa in folk i en mall?