onsdag 8 oktober 2008

Skolans marknadsföring

Varje år gör omkring 125 000 ungdomar sitt val till gymnasieskolan. Alla får inte plats på BCPW, men några till tar vi gärna emot.

Sveriges kommuner och landsting m fl har tagit fram en cheklista för marknadsföring av gymnasieskolan. Här kommer några av punkterna:

Utbildningsutbudet
• Programutbud, inriktningar, poängplan valbara kurser och möjligheter till individuella val.
• Om skolan visar på en viss profil bör tydligt framgå profileringens omfattning och genomslag.
• Vad leder utbildningen till? Vilka möjligheter till påbyggnad, vidare studier, breddning och fördjupning finns efter gymnasieskolan?
• Värdegrund som präglar verksamheten.
• Studieplaneringen. Uppläggning och uppföljning av individuella studieplaner.
• Läge, tillgänglighet och kommunikationer, möjligheter till boende på studieorten.

Skolans verksamhet
• Information om huvudmannaskapet. Styrelse, ägare, ledningsfunktion. Skolverkets tillståndsbeslut för fristående skola.
• Presentation av skolledning, pedagogisk personal, övrig personal.
• Lärmiljö. Arbetsmiljö. Elevhälsa. Materiella resurser.
• Trivselbefrämjande aktiviteter som skolan initierar, något om skolklimat.
• Olika projekt som skolan deltar i, internationellt utbyte.
• Samarbetspartners, arbetslivskontakter, arbetsplatsförlagd utbildning.
• Föreningar på skolan, elevkår, föräldraförening, skolidrottsförening, alumniförening.

Resultat
• Resultat och framgångar för skolans elever i olika sammanhang.

Ytterligare upplysningar
• Vart kan jag vända mig för närmare upplysningar, t .ex tidpunkter för öppet hus, skolbesök.

Informationsvägar och aktiviteter
Skolorna använder sig av olika vägar att nå ut med sina presentationer till olika intressenter: Här är några vanligt förekommande vägar:
• Hemsidor
• Annonsering i lokalpress/rikspress, specialtidningar med gymnasieinformation
• Radio-/TV-reklam
• Tryckt eget informationsmaterial
• Öppet hus
• Medverkan vid gymnasiemässor eller motsvarande
• Skolbesök på grundskolor

• Gemensamma aktiviteter med samarbetspartners t.ex. idrottsföreningar

Du hittar mer information på konsumentverkets hemsida http://www.skolaungdom.konsumentverket.se/

Inga kommentarer: