Det är inte alltid politiker gillar vad massmedia skriver om dem.
Jag minns, det är många år sedan nu, hur Nordkoreas dåvarande president Kim Il Sung, brukade försöka rätta till problemet genom att sätta in helsidesannonser i svenska tidningar. I liten stil, han ville få plats med mycket, fyllde han sedan sidan med sina tal. Vi skrattade gott åt hans tilltag. Vem trodde han egentligen skulle läsa det hela?
I dag händer samma sak, fast i en helt annan omfattning och med en helt annan skicklighet. På bästa sändningstid gör presidentkandidaten Barack Obama ett halvtimmes långt reklaminslag i amerikansk TV. Sju tv-nätverk sänder det hela, och 33, 5 miljoner tittare ser det. Till vart och ett av TV-nätverken betalar Obama i miljon dollar.
Vilken betydelse har ett sådant inslag för valutgången? Vilken betydelse har nya medier som bloggar och Youtube?
1 kommentar:
Det var en bra grej, tycker jag. Det verkade ju inte som att det gick dåligt, för han vann ju valet!
Bloggar tyckte jag var en bra grej, då kan man ju mer personligen ge sitt stöd och sina åsikter om valet/kandidaterna. På YouTube kan de ju visa kampanjvideos och sådant, och utan att behöva betala en miljon och så kan ju alla i världen se dem. Även fast de kanske inte får rösta så kan de ju i alla fall få veta om och tycka till valet/kandidaterna.
Skicka en kommentar