Reklam riktad till barn, är det en harmlös företeesle eller är det en gudlgruva för annonsörer?
Gunilla Jarlbro, som är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet skriver i en krönika:
"Varför satsas då stora belopp på att utforma och rikta reklam till målgruppen barn? Påverkar reklam våra barn, eller är reklam en harmlös företeelse som inte kräver någon särskild uppmärksamhet? Å ena sidan satsas oerhörda pengar på reklam och å andra sidan hävdar många kommersiella aktörer att reklamens inflytande är mycket begränsad."
Gunilla Jarlsbro skriver att det är först vid 10-12 år som de flesta barn har utvecklat förmågan att förklara och förstå reklamens underliggande syfte.
Vill du läsa hela krönikan hittar du den på Medierådets hemsida.
2 kommentarer:
varför göra reklam för barn det e ändå föräldrarna som har pengarna och bestämma om de ska köpa det eller inte.
Egentligen så är det ganska dumt.
Barnet själv kan ändå inte göra mer än att säga "Jag vill ha". Reklam för småbarn är onödigt för det är ju inte så troligt att barnen styr över sina egna pengar redan när de är små och går och köper allt som de ser på tv. Det är föräldrarna som bestämmer vad som ska köpas eller inte, och då har man de så kallade "kataloger" för leksaksaffärer som föräldrar tittar i, för det är nog inte så många barn som sitter och tittar i tidningar.
Skicka en kommentar