onsdag 3 december 2008

75 procent väljer bort reklam

Reklamen möter oss på allt fler ställen. Nya medier har gett en lavinartad utveckling och varje dag möter vi 1.500 reklambudskap.

Men många orkar inte med reklamen. Tre fjärdedelar av alla svenskar väljer aktivt bort reklam i TV, radio och på internet. Tjugofem procent har satt upp en skylt på sin brevlåda med texten "reklam - nej tack" och 1.7 miljoner telefoner är spärrade i Nix. (undersökning av Sifo)

Så reklamen söker nya vägar. Produktplacering i olika program och sponsring är några former.

3 kommentarer:

MediaFelix sa...

jag brukar kolla på en annan tv kanal
om det är reklam för man orkar inte kolla på reklamerna och ofta så är inte reklamerna riktade mot mig

Anonym sa...

Jag tycker att reklam på tv kanaler är rätt så jobbiga men det är bra i fall man måste exempelvis gå på toaletten. Men jag brukar slå om till 1:an för de brukar inte ha reklam.

Anonym sa...

reklam idag är jobbig, det är ett massivt tryck av samma budskap och allt för liknade vägar för att få ut den. Visst börjar man se produkt placeringar i film mer ofta, kamera och drick måste vara de absoult valigaste. Reklam kommer alltid fortsätta utvecklas