fredag 5 december 2008

Ungdomar och ny teknik

Några amerikanska forskare tycker att vuxna inte ska vara så rädda när ungdomar surfar på datorn, sms:ar eller spelar videospel.

Ungdomar får både mer kunskaper, ett bättre socialt nätverk och större tekniska färdigheter, säger forskarna ( forskarteam från amerikanska University of Southern California och University of California, Berkeley).

Hur använder du nätet? Vilka sidor är du inne på? Letar du kunskaper? Håller du kontakt med kompisar? Träffar du nya vänner?
Läs artikeln och kommentera.

www.twww.tidningeniskolan.com/article.jsp?article=20841idningeniskolan.com/article.jsp?article=20841

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker det är bra att tex spela något dataspel eller liknande.Då kan man lära sig mycket bara med hjälp av språket.Jag brukar spela spel som bara innehåller engelska.

Anonym sa...

Jag tror på allvar att det är bra att spela dataspel, men visst måste ordet lagom ringa någonstans inom en. Sen är det från individ till individ hur länge man bör sitt framför dumburken. Men faktum är att dator och spel hjälper oss att utveckla många sinnen som reflexer och uppfattningsförmåga.

Den har man ju sett utveckling inom ämnen språk, som oliver nämde :D.

Och i Amerika har man nyss avslutat en forskning med att en klass fick ha en lärare i historia och den andra fick spela något krigspel och civilization när de höll på med andra världskriget. Och den klassen som upptagit mest kunskap var de som spelat dataspel, lite skrämmande..

Anonym sa...

Jag anände internet till ALLT! allt från snacka med vänner över msn till att söka recept. Spelar gör jag dock sällan, det där med dataspel ser jag lite som en dålig, lite småtöntig, vana.

Anonym sa...

Dethär med att datorspel och videospel och liknande ska vara bra för ungdommar kan nog variera.. För det första spelar det ju roll vad för slags spel man spelar. Det finns ju faktiskt spel där man faktiskt lär sig ganska myket, medan andra spel är totalt fejkade, där man inte lär sig särskilt mycket.. Man lär sig döda monster ^^
Själv spelar jag knappt aldrig dataspel och sånt.

Jag tycker att internet är ett väldigt smidigt sätt att snabbt få reda på saker och ting.. exempelvis om man får en uppgift i skolan där man ska ta reda på nånting, så kan man nästan alltid använda sig av internet. Allt finns på internet.
När jag sitter vid datorn så är det för att jag gör skolarbeten, chattar, bloggar lite då och då.

Mariam sa...

Men letar de som sitter vid dator verkligen kunskap, eller?

problemet är att 70% av tiden vi sitter vid datorn går åt spel eller musik och bara 30% eller mindra går åt "kunskaper".
Ännu större problem är att vi förlurar socialtförhållandet mella människor. Vi sitter mest i vår egen värld med datorn(maskin).Och med allt tekink som gör det lättare för oss så behöver jag inte gå ut, jag kan vara hemma och jobba, göra räkningarn och allt mer.
Är den nya tekniken verkligen bra för oss, vår hälsa och framtid?