söndag 10 januari 2010

Brott i kvällspressen

Läser just i Aftonbladet att Ulf Olsson, dömd för två mord, har skrivit ett självmordsbrev på nätet och sedan tagit sitt liv.

Afonbladet lockar läsarna att "Ladda ner en hel extra tidning om dubbelmördaren Ulf Olsson".

I ämnet Mediekunskap diskuterade vi strax före jul hur media arbetar utifrån olika syften:
  • informera om viktiga händelser i samhället
  • underhålla
  • granska vad makthavarna har för sig
  • vara ett forum för debatt och opinion i samhället
Inom vilken kategori tycker du "extratidning om dubbelmördaren" hör hemma?
Läs mer i Aftonbladet.

4 kommentarer:

Ida Ahlström sa...

Jag tycker inte att den här artikel hör till något av alternativen. Men det lutar mer åt "informera om viktiga händelser i samhället". Eftersom alla de anhöriga till den mördade 10 åriga flickan och den 35 åriga kvinnan vill ha information om vad som egentligen hände, och vad som har hänt med mördaren.

För mig är sådana artiklar som den här underhållande. Hur sjukt den än låter så tycker jag det. Jag kan inte direkt förklara varför jag tycker det. Men det roar mig mer att läsa om dramatiska/hemska nyheter än t.ex. "Ja till ny kärnkraft" eller "Victoria och Daniel blir nytt frimärke".

Ida Ahlström sa...

Oj jag skrev fel, menade den 26 åriga kvinnan!

Mariam sa...

vet inte riktigt men det känns ingen av de.
känns bara som de vill locka folk att köpa, kanske informera och underhålla

victor sa...

om det ska vara ngn av dessa alternativ, "forum för debatt", så man kan diskutera varför det har skett, och tänka efter och ta lärdom och förstå varför, för de kanske denna händelse kanske sker igen och då har man olika anade anledningar varför detta kan ske